Kalendarium
Piątek, 2019-12-13
Imieniny: Dalidy, JuliuszaPROJEKT „PSYCHOLOGICZNE WSPARCIE JEST WAŻNE W ŻYIOWYM STARCIE”
Projekt pn. „Psychologiczne wsparcie jest ważne w życiowym starcie” realizowany przez FUNDACJĘ POMAGANIE PRZEZ WSPIERANIE oraz Gminę Mściwojów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Działanie 10.2 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej, Poddziałanie 10.2.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej - konkursy horyzontalne.
Opis projektu:
Projekt jest skierowany do uczennic/uczniów SP w Snowidzy oraz SP w Snowidzy z oddziałami gimnazjalnymi w Marcinowicach, SP w Targoszynie oraz ich najbliższego otoczenia (rodziców, nauczycieli). Założenia projektu są odpowiedzią na zdiagnozowane, specyficzne trudności natury psychologicznej z jakimi spotykają się uczennice i uczniowie uczęszczający do w/w szkół. Zdiagnozowane najczęściej występujące problemy uczennic/uczniów :
a) w klasach młodszych SP 0-IV klasa (wiek 6-11 lat):
- zaburzenia koncentracji uwagi
- nadpobudliwość i/lub nadruchliwość psychoruchowa
- problemy emocjonalne wynikające z trudnej sytuacji rodzinnej/społecznej
- brak kompetencji do radzenia sobie w sytuacjach trudnych (rozwód rodziców, śmierć bliskiej osoby)
b) w klasach starszych VI –VII SP i II –III Gimnazjum
- agresja słowna, bójki
- konflikty rówieśnicze, cyberprzemoc
- próby z alkoholem i środkami odurzającymi
- konflikty z nauczycielami, niewłaściwe zachowania wobec nauczycieli i pracowników szkoły
- niechęć do nauki, zaniedbywanie obowiązków szkolnych
- łamanie norm i zasad panujących w szkole
- zaburzenia natury psychologicznej: lękowe, depresja, zaburzenia zachowania
Działania podjęte w projekcie spowodują wsparcie uczniów/uczennic w nabywaniu kompetencji kluczowych oraz właściwych postaw na rynku pracy. Wzmocnią również proces indywidualnego podejścia do ucznia. Uczeń po opuszczeniu programu będzie określać siebie jako człowieka, który jest wyposażony w kluczowe kompetencje takie jak: aktywność społeczno-zawodowa, ponoszenie odpowiedzialności za własne postępowanie, umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych, umiejętność wyrażania swojego zdania w grupie, który jest przygotowany do dalszego dobrego funkcjonowania w sferach zawodowej, społecznej, emocjonalnej oraz dalszego samokształcenia
Projekt „Psychologiczne wsparcie jest ważne w życiowym starcie” zakłada utworzenie punktów wsparcia psychologicznego dla uczniów/uczennic zamieszkujących tereny wiejskie i jest skierowany do Szkół Podstawowych w gminie Mściwojów (SP w Snowidzy, SP w Snowidzy z odd. Gim. w Marcinowicach, SP w Targoszynie). Założenie projektu obejmują także:
- organizację pomocy psychologicznej terapii i szkoleń w miejscy dostępnym dla wszystkich grup Benefcjentów - w szkołach
- zakup profesjonalnych narzędzi do diagnozy psychologicznej (testów psychologicznych, programów komputerowych)
- zakup sprzętu do terapii Biofeedback - jako jedynej obecnie skutecznej terapii dla dzieci i młodzieży
Cele projektu:
1. Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i przedwczesnemu zakończeniu edukacji młodzieży dotkniętej problemami wieku dorastania poprzez dostęp do pomocy psychologicznej.
2. Wzmocnienie kompetencji wychowawczych rodziców i nauczycieli w kształtowaniu prawidłowych relacji nauczyciel - uczeń oraz rodzice – dziecko.
3. Podniesienie poziomu wiedzy psychologicznej wśród uczniów, nauczycieli, rodziców w obszarach dotyczących problemów psychologicznych dzieci i młodzieży
Projekt zakłada również:
- zapewnienie uczniom/ uczennicom dostępu do terapii Biofeedback jako najlepszej i najskuteczniejszej na chwilę obecną formy terapii dla dzieci i młodzieży. W pierwszej kolejności terapią objęci zostaną uczniowie/uczennice z orzeczeniem i/lub opinią i z zaleceniem do terapii z Poradnii Psych.-Pedagog. Osoba poddawana terapii, spełniając ustalone kryteria ćwiczeń gry - ma wpływ na własny obraz fal mózgowych. Kiedy wzrasta aktywność mózgu w pożądanym paśmie częstotliwości fal mózgowych, trenujący otrzymuje nagrodę w postaci punktów (gra przebiega pomyślnie). Przy wzroście aktywności niepożądanych pasm sukces w grze znika. W ten sposób mózg sam rozwija proces uczenia się nowych, bardziej odpowiednich częstotliwości fal mózgowych. EEG Biofeedback jest zatem techniką świadomego kontrolowania i sprzęgania funkcji fizjolog. i psychicznych. Za pomocą odpowiedniej liczby treningów (min. 30) można w sposób zamierzony wzmacniać bądź osłabiać czynność. Metoda ta jest skuteczna w 80-95% przypadków, w zależności od stopnia złożoności problemu. Celem treningu EEG Biofeedback jest osiągnięcie takiego stanu mózgu, aby wytworzyć utrwalony odpowiedni wzorzec reagowania, – czyli tak zoptymalizować pracę mózgu, by przy jednoczesnej relaksacji posiadać umiejętność pełnej koncentracji.
- szkolenia dla rodziców. Zadane polegać będzie na przeprowadzeniu warsztatów szkoleniowych dla rodziców na temat:
'Trening umiejętności radzenia sobie z zachowaniami problemowymi dzieci i młodzieży z elementami dialogu motywującego' - obejmujący zagadnienia tj.:
- zapobieganie zachowaniom ryzykownym poprzez skoordynowanie działań podejmowanych w ramach nauczania i wychowania,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka,
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie z napięciami pojawiającymi się w trudnych sytuacjach u dzieci i młodzieży,
- wskazywanie pożądanych wzorców zachowań,
- uczenie technik odmawiania,
- kształcenie umiejętności komunikowania się,
- podstawowe założenia Dialogu Motywującego,
- Duch Dialogu Motywującego (współpraca, akceptacja, wydobywanie, współczucie)
Celem warsztatu jest wyposażenie rodziców w narzędzia "miękkie" umożliwiające w sposób efektywny wspieranie dzieci w trudnych dla nich sytuacjach problemowych a także podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.
- szkolenia dla nauczycieli. Zadane polegać będzie na przeprowadzeniu warsztatów szkoleniowych dla nauczycieli z dwóch bloków tematycznych:
1. Dialog motywujący jako alternatywa dla systemu nagród i kar - obejmujący zagadnienia tj.:
- Jaka rozmowa wspiera zmianę a jaka jej przeszkadza
- Zmiana jako proces (cykl zmiany wg Prochaska i DiClemente)
- Ambiwalencja jako naturalny etap zmiany
- Opór przed wprowadzeniem zmiany a odruch naprawiania
- Podstawowe założenia Dialogu Motywującego
- Duch Dialogu Motywującego (współpraca, akceptacja, wydobywanie, współczucie)
2. Trening umiejętności radzenia sobie z zachowaniami problemowymi dzieci i młodzieży - obejmujący zagadnienia tj.:
- Zapobieganie zachowaniom ryzykownym poprzez skoordynowanie działań podejmowanych w ramach nauczania i wychowania,
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka,
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z napięciami pojawiającymi się w trudnych sytuacjach,
- Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań,
- Kształtowanie postaw i zachowań ułatwiających funkcjonowanie w środowisku rówieśników,
- Zapobieganie uzależnieniom od substancji psychoaktywnych,
- Uczenie technik odmawiania,
- Kształcenie umiejętności komunikowania się,
Celem warsztatów jest wzmocnienie kompetencji nauczycieli w kierunku lepszego rozpoznawania i rozwijania indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów a także umiejętności przeciwdziałania w sytuacjach problemowych uczniów/uczennic.
- szkolenia z kompetencji cyfrowych dla uczniów/uczennic. Zadane polegać będzie na przeprowadzeniu warsztatów szkoleniowych na temat kompetencji cyfrowych- obejmujące zagadnienia tj:
- komunikacja (wchodzenia w cyfrowe interakcje, dzielenia się informacjami, znajomość netykiety i umiejętność zarządzania cyfrową tożsamością)
- tworzenia cyfrowej informacji (znajomość zagadnień praw autorskich)
- zachowania bezpieczeństwa (ochrony cyfrowych urządzeń, danych, własnej tożsamości, zdrowia i środowiska)
Pliki do pobrania
-
Formularz zgloszeniowy - uczen SP Snowidza.doc (181.00 KB)
-
Formularz zgloszeniowy - nauczyciel RPO.doc (160.50 KB)
-
Formularz zgloszeniowy - rodzic RPO.doc (149.00 KB)